9/7/10

ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΚΑΙ ΠΟΔΗΛΑΣΙΑ

Άρθρο του Ζαφείρη Τσιλίκη στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού MUST που ήταν αφιερωμένο στην οικολογία.
Στην πόλη μας καθημερινά συναντούμε νέους ανθρώπους να έχουν επιλέξει το ποδήλατο για την καθημερινή τους μετακίνηση. Το ποδήλατο αποτελεί τον καλύτερο συνδυασμό του πιο οικολογικού – γρήγορου – ευέλικτου μέσου για τις αστικές μας μετακινήσεις. Το ποσοστό των συμπολιτών μας που το χρησιμοποιεί αυξάνει συνεχώς. Το οφέλη από τη χρήση του ποδηλάτου είναι αμέτρητα.
Κατ’ αρχήν, το ποδήλατο βοηθάει στο να έχουμε καλή υγεία. Γυμνάζει τους μύες των ποδιών, βοηθάει στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, ακόμη και στο αναπνευστικό σύστημα. Αλλά και στον τομέα της ψυχικής υγεία, το ποδήλατο ενώνει τους ανθρώπους που κινούνται σε μια πόλη και προάγει την μεταξύ τους επικοινωνία.
Το ποδήλατο είναι αδιαμφισβήτητα το πιο οικολογικό μέσο μεταφοράς. Παράγει μηδενικούς ρύπους, βοηθώντας στο να ζούμε σε μια πόλη καθαρή από νέφος. H οικολογία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και με την υγεία μας, καθώς ένα οικολογικό μέσο δεν επιβαρύνει περαιτέρω την ήδη βεβαρημένη κατάσταση της ατμόσφαιρας των πόλεων. Επίσης, η ηχορύπανση που κυριαρχεί, αποτελεί μια πάγια ενόχληση για τους κατοίκους των πόλεων, ακόμη κι αν αυτή υποσυνείδητα ανέχεται. Και σε αυτόν τον τομέα, το ποδήλατο είναι σχεδόν αθόρυβο και διακριτικό.
Τα σύγχρονα ποδήλατα αποτελούν ένα γρήγορο μέσο για την καθημερινή μας μετακίνηση. Κατασκευάζονται από ελαφρύτερα κράματα μετάλλων, τα οποία συνδυάζονται με μοντέρνα σχεδίαση, κάτι που όχι μόνο αυξάνει την αξιοπιστία τους και την αντοχή στο χρόνο, αλλά βοηθά στο να αναπτύσσουν ευκολότερα μεγαλύτερες ταχύτητες. Αν αναλογιστεί κάποιος πόση ώρα χρειάζεται για να μετακινηθεί από το σπίτι του ως το χώρο εργασίας του με Ι.Χ., συμπεριλαμβανομένου του χρόνου αναζήτησης χώρου στάθμευσης, καταλαβαίνει πως το ποδήλατο είναι αρκετά γρηγορότερο, ειδικά για αστικές μετακινήσεις κάτω των 5 χιλιομέτρων. Έτσι βλέπουμε το λόγο που κάθε μέρα νέοι άνθρωποι το προτιμούν.



Κάποιοι από τους Ποδηλάτες Λάρισας
(Από αριστερά στην φωτογραφία Γιώργος, Τασούλα, Ζαφείρης, Λέανδρος)

Το ποδήλατο είναι το πιο οικονομικό μέσο μεταφοράς. Η αγορά ενός ποδηλάτου κοστίζει λιγότερο κι από το ετήσιο σέρβις ενός μέσου Ι.Χ. αυτοκινήτου, ενώ φυσικά τα έξοδα καυσίμου δεν υφίστανται. Και δεν είναι μόνο αυτό, τα αυτοκίνητα είναι πιο ευάλωτα σε μικροζημιές, οι οποίες κοστίζουν δυσανάλογα ακριβά σε σχέση με τις αντίστοιχες φθορές των ποδηλάτων. Όλα αυτά βοηθούν στη διάδοση του ποδηλάτου, κυρίως στα πιο ευπαθή οικονομικά στρώματα, αλλά όχι μόνο.
Στην Ελλάδα, η κατάσταση με τα ποδήλατα δεν είναι ίσως αυτή που θα θέλαμε, συγκρίνοντας πάντα με άλλες πόλεις της Ε.Ε.. Ο βασικός λόγος είναι η ανυπαρξία των υποδομών, αλλά και η έλλειψη γενικότερου σεβασμού κι ενδιαφέροντος από την υπόλοιπη κοινωνία. Τα τελευταία χρόνια, όλες οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης έχουν εφοδιαστεί με αυστηρών προδιαγραφών ποδηλατοδρόμους, ενώ ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πολιτών χρησιμοποιούν αποκλειστικά ποδήλατο σε καθημερινή βάση, ειδικά για αποστάσεις μικρότερες των 5 χιλιομέτρων. Η Ελλάδα με το κλίμα της και ειδικά η Λάρισα λόγω μορφολογίας εδάφους, έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει ένα μεγάλο αριθμό ποδηλατοδρόμων, με αρκετά χαμηλό κόστος υλοποίησης. Έτσι, το όφελος για την πόλη θα είναι πολλαπλό: αποσυμφόρηση των κεντρικών αρτηριών, καθαρότερο περιβάλλον, γρηγορότερες μετακινήσεις και υγιείς πολίτες!

Το τεύχος MUST GREEN

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου